sytytys | ||||
Tulpanjohdoissa on vastusta n.5-10Kilo-ohmia |
sytytystulpa |
kuvassa kampiakselin asentotunnistin joka auttaa moottorin ohjausyksikköä selvittämään työkierron vaiheet ja oikean ajoituksen kipinälle ja ruiskusuuttimien suihkuttamiselle
ruiskutus
kaasuläppä |
suutin |
Moottorin käyttöolosuhteet
Kylmäkäynnistys
Kylmäkäynnistyksessä on varmistettava syttymiskelpoisen seoksen määrä sytytystulpan alueella. Olosuhteet tunnistetaan jäähdytysnesteen lämpötilaa mittaavan anturin kautta. Polttoainesuuttimien aukioloaikaa säätämällä voidaan vaikuttaa seoksen laatuun.
Lämmityskäyttö
joutokäyntiä säädetään sytytyksellä ja ilman määrällä.
Kiihdytys
Kiihdyttäessä tarvitaan paljon tehoa, joten moottoriin syötettävää seosta rikastetaan. Lambda-anturi lakkaa toimimasta hetkellisesti ja moottori voi väliaikaisesti tuottaa enemmän tehoa riippumatta päästöistä. Kiihdytykseen vaikuttavat kaasupolkimen asento tunistus.
Täyskuorma-ajo
Täyskuorma-ajossa rajoitetaan pyörintänopeutta ja poltoaineen syötön rajoitusksella. Tehon tarve täyskuorma-ajolla on myös suurimmillaan, joten seosta säädetään rikkaammalle.
Osakuorma-ajo
Osa-kuorma-ajossa moottorin toiminta pyritään asettamaan polttoaineen ominaiskulutuksen minimin rajapintaan. Palaminen on hidasta, kun käytössä on laihempi seos. Sytytystä siis aikaistetaan, että seos ehtii palamaan kunnolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti