maanantai 3. marraskuuta 2014

moottorin ohjaus järjestelmät

sytytys


Tulpanjohdoissa on vastusta n.5-10Kilo-ohmia

Kuvassa sytytyspuola joka antaa tarpeeksi suuren jännitteen sytytystulpalle kun moottorin ohjaus (ecu) näin määrää kampiakselin asentotunnistuksen avulla jotta kipinä saadaan oikeaan aikaan oikeassa ajassa kiertoon nähden.


sytytys järjestelmiä on kolme

yksitäiskipinä
kaksoiskipinä
yksikipinä


sytytystulpa
 sytytystulpalla sytytetään ilma poltoaine seos palotillassa. sytytys tarvitsee myös kampiakselin asento tunistuksen sytytäksen oikean aikaan

kuvassa kampiakselin asentotunnistin joka auttaa moottorin ohjausyksikköä selvittämään työkierron vaiheet ja oikean ajoituksen kipinälle ja ruiskusuuttimien suihkuttamiselle


                                              ruiskutus

kaasuläppä
kaasuläppällä säädetään ilman määrä moottorille. 
suutin

suutimella anetaan oikea määrä poltoaineta koneelle. suihktus tasaus säädetään moottorin pyörintä nopeuden mukaan.

                                                         
Moottorin käyttöolosuhteet

Kylmäkäynnistys

Kylmäkäynnistyksessä on varmistettava syttymiskelpoisen seoksen määrä sytytystulpan alueella. Olosuhteet tunnistetaan jäähdytysnesteen lämpötilaa mittaavan anturin kautta. Polttoainesuuttimien aukioloaikaa säätämällä voidaan vaikuttaa seoksen laatuun.


 Lämmityskäyttö

joutokäyntiä säädetään sytytyksellä ja ilman määrällä.

 Kiihdytys

Kiihdyttäessä tarvitaan paljon tehoa, joten moottoriin syötettävää seosta rikastetaan. Lambda-anturi lakkaa toimimasta hetkellisesti ja moottori voi väliaikaisesti tuottaa enemmän tehoa riippumatta päästöistä. Kiihdytykseen vaikuttavat kaasupolkimen asento tunistus.

Täyskuorma-ajo

Täyskuorma-ajossa rajoitetaan pyörintänopeutta ja poltoaineen syötön rajoitusksella. Tehon tarve täyskuorma-ajolla on myös suurimmillaan, joten seosta säädetään rikkaammalle.

Osakuorma-ajo

Osa-kuorma-ajossa moottorin toiminta pyritään asettamaan polttoaineen ominaiskulutuksen minimin rajapintaan. Palaminen on hidasta, kun käytössä on laihempi seos. Sytytystä siis aikaistetaan, että seos ehtii palamaan kunnolla.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti