maanantai 24. marraskuuta 2014
diesel moottori toiminta
Dieselmoottoria voidaan kutsua myös puristussytytysmoottoriksi erotuksena otto-
eli kipinäsytytysmoottorista. Dieselmoottorista käytettiin Suomessa
aikaisemmin melko yleisesti myös virheellistä nimitystä "tasapainemoottori". Dieselmoottori voi toimia monilla polttoaineilla, dieselöljyn tai polttoöljyn lisäksi erilaisilla teollisuusliuottimilla (yksi Suomessa tunnettu tällainen on LIAV), biodieselillä, jota valmistetaan öljykasveista ja raskaalla polttoöljyllä. Dieselöljyn on lämpösisältö
hieman korkeampi kuin bensiinillä ja toisaalta öljy on hitaammin
höyrystyvänä paloturvallisempi. Dieselmoottorin taloudellisuutta lisää
se, että dieselöljyä saadaan öljynjalostuksesta helpommalla kuin bensiiniä. Kevyt polttoöljy erottuu raakaöljyntislauksessa, mutta bensiini joudutaan käyttämään vielä vakiointikolonnissa nestekaasun erottamiseksi. Lisäksi bensiinin oktaanilukua voidaan joutua parantamaan. Polttoaine ruiskutetaan sylinteriin ruiskutussuuttimen pienten reikien
läpi korkealla paineella. Reikien halkaisija riippuu moottorin
rakenteesta, iästä ja koosta. Yleensä reiät ovat halkaisijaltaan
enintään noin 0,5 mm.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Kiitos tästä, minä en tiennytkään kuinka dieselmoottori toimii. Meillä on kyllä dieselauto, mutta mieheni sitä käyttää enemmän. Se kuulemma dieselkorjaamoon kohta viedä. https://www.dieselosa.fi/dieselkorjaamo/
VastaaPoista