sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Jarrujärjestemän toiminta


Jarrujärjestelmän tarkoitus on mahdollistaa auton hidastaminen tai pysäyttäminen turvallisesti, hallitusti, mahdollisimmin nopeasti ja mahdollisimman lyhyellä matkalla.
Jarrujärjestelmän tehtävä on muuntaa auton liike-energia lämpöenergiaksi kitkaa hyödyntämällä.
Yleiset jarrujärjestelmät käyttävät mekaanisia, elektronisia ja hydraulisia komponentteja, jotka avustavat kuljettajaa kitkavoiman käyttämisessä.

 lukkiutumaton jarrujärjestelmä eli ABS-järjestelmä vähentää Jarrutusmatka.

Auto on myös varustettu mekaanisella seisontajarrulla, jota käytetään erillään normaalista jarrujärjestelmästä, tavallisesti käsitoimisen jarruvivun avulla.

 Jarrupääsylinteri paineistaa koko jarrujärjestelmän jarrunesteen, kun kuljettaja painaa jarrupoljinta.
Pyöräsylinterit tai jarrusatulat muuntavat jarrupääsylinterin tuottaman hydraulivoiman uudelleen mekaaniseksi voimaksi, joka kohdistetaan pyöriin.
On olemassa kaksi jarrupiirien perustyyppiä jotkaa ovat yksipiirinen järjestelmä, jossa kaikkia piirejä käytetään yhdessä. On olemassa myös kaksipiirinen järjestelmä, jossa jarrujärjestelmä on jaettu erillisiin piireihin.
Yksipiirisessä jarrujärjestelmässä on yksimäntäinen jarrupääsylinteri, joka paineistaa koko jarrujärjestelmän.
Jos johonkin komponenttiin tulee toimintahäiriö yksipiirisessä jarrujärjestelmässä, se vaikuttaa koko piirin toimintaan.
Mahdollisten vaarojen vuoksi yksipiirisiä jarrujärjestelmiä ei enää käytetä nykyisissä autoissa.
Animaatio näyttää, miten yksimäntäinen jarrupääsylinteri paineistaa yksipiirisen jarrujärjestelmän.

Kaksipiirisessä jarrujärjestelmässä on kaksimäntäinen jarrupääsylinteri, joka paineistaa molemmat jarrupiirit samanaikaisesti.
Kaksimäntäistä jarrupääsylinteriä nimitetään myös tandem-jarrupääsylinteriksi.
Kaksipiirisen jarrujärjestelmän kumpikin jarrupiiri on toteutettu erikseen, joten jos toisessa piirissä on vika, toinen pystyy yhä välittämään alentunutta jarrutusvoimaa. Turvallisuussyistä nykyisissä ajoneuvoissa käytetään kaksipiirisiä jarrujärjestelmiä.
Kaksipiirisessä jarrujärjestelmässä kummallakin piirillä on oltava jarrupääsylinterin säiliö. Tavallisesti tämä on aikaansaatu yhdellä kahteen osioon jaetulla säiliöllä.
Kaksipiirisistä jarrujärjestelmistä on käytössä kaksi tyyppiä jotka ovat etu- ja takapiiriin jaettu jarrujärjestelmä ja Ristiin jaettu jarrujärjestelmä.
 On erittäin tärkeää poistaa ilma jarrujen hydraulipiiristä, koska ilma puristuu kokoon ja tekee jarrut tehottomiksi.
Kun jarrujen kitkapäällysteet kuluvat, jarrunestetaso laskee jarrupääsylinterin säiliössä ja nestettä täytyy lisätä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti